Az autó fékrendszere összetett, de a sofőrnek elég egyetlen dolgot figyelemmel kísérni, mégpedig azt, hogy mindig megbízhatóan működjön. Ugye, hogy ez nem is olyan egyszerű? Ráadásul különösen veszélyes, amikor a rendszer egyik kulcsfontosságú eleme, az ABS kocka meghibásodik, mert a legtöbb vezetőnek esélye sincs azonnal észrevenni. Sokan abban bíznak, hogy amikor ABS-hiba jelentkezik, kigyullad a műszerfalon az erre figyelmeztető kontroll lámpa, vagy a diagnosztika hibakódot mutat. A valóság azonban ennek gyakran az ellenkezője, az ABS kocka meghibásodása sokszor jelez, mégis súlyosan befolyásolja a fék működését.
Az egyik legárulkodóbb jel az, amikor a fékpedál lent fog, a normálisnál jóval mélyebbre kell nyomni, hogy hatása legyen. Ez nem a fékbetétek elhasználódásából vagy a féktárcsák kopásából ered, hanem abból, hogy a hidraulikarendszer nem tartja a nyomást. A sofőr ennek következtében a megszokottnál nagyobb erőt fejt ki ugyanarra a fékezésre, miközben a fékhatás csökken. A fékpedál beesése vagy szivacsos érzetű működése különösen veszélyes, hiszen vészhelyzetben akár centimétereken múlhat a baleset elkerülése.
A fékolajszivárgás szintén tipikus kísérőjel. Előfordul, hogy nem látható tócsaként jelenik meg, hanem a rendszer belsejében veszít nyomást. Ez a jelenség akár együtt járhat azzal, hogy a fékek befognak, az autó egyik vagy több kereke a kelleténél jobban fékez, ami hőtermelést, alkatrészkopást és teljesítményromlást okozhat. A befogó fékek nemcsak kellemetlenek, hanem veszélyesek is, tartósan túlmelegítik a fékrendszert, ez pedig extrém helyzetben teljes fékvesztéshez vezethet.
A vezető számára a legijesztőbb tapasztalat mégis az, amikor egy erőteljes fékezéskor az autó hirtelen keresztbe áll, vagy eltér az ideális fékezési iránytól. Ez nem vezetői hiba, hanem annak jele, hogy a fékerőt nem osztja szét egyenletesen a rendszer. Mivel az ABS kocka feladata a féknyomás szabályozása és a kerékblokkolás megelőzése, meghibásodása ennek ellenkezőjét produkálhatja, az egyik oldal túl sok fékerőt kap, a másik túl keveset.
A megtévesztő ebben az, hogy ezek a jelenségek gyakran nem járnak együtt figyelmeztető visszajelzéssel. A műszerfalon az ABS kontroll lámpa ilyenkor sokszor nem világít, és a diagnosztikai hibakód hiánya miatt a szerelők is hajlamosak más területet vizsgálni, például fékbetéteket, főfékhengert, féknyergeket vagy a fékolaj állapotát. Ennek következménye, hogy a valódi probléma sokáig rejtve marad, miközben a fékrendszer állapota folyamatosan romlik.
Ezért érdemes a sofőröknek kiemelten figyelniük a fékpedál viselkedésének legkisebb változására, bármilyen furcsaságra fékezéskor, illetve a jármű stabilitására. Az időben történő ABS javítás elérhető az abscenter.hu oldalon, ami nemcsak a fékrendszer hatékonyságát állítja vissza, hanem az utasok biztonságát is. A fék nem játék, és ha valami nem úgy működik, mint korábban, akkor szinte mindig oka van.
Kép forrása: freepik.com